كراكيب فى دماغى

قررت بما أنى فى البيت أدون بالعربى، علشان علي رأي بابا عيب اوى انى معرفش أعبر عن نفسي بلغتى…فقلت له بس انا بحس ان الكلام بيطلع ركيك و سخيف مش زى الناس التانيين و كده، فقال لي ملكيش دعوة بحد، أنتى أكتبي بس و مره علي مره هتبقى أحسن🙂 فأيه بأه..الأغانى العربى, قديمة أو جديدة بس كلها أغانى ليها معنى عندى ممكن حلو أو وحش بس فى الأخر بعتز بيهم أوي:عهادير البوسطةأتدكرتك يا عاليهو اتدكرت عيونكيخرب بيت عيونك يا عاليهشو حلوين “فيروز”الأغنيه دي كانت ضمن أغانى كتيرة لفيروز كنت بسمعها فى بيتنا، بس وقتها كنت بزعل عشان كان نفسى يبقى اسمي عاليه و فيروز تغنى لي :)فى ليلة عشق وخدانىعلي الشط الهوا التانيقابلن البحر فى عيونكشربت عطشت من تانىهى دي بدايتك معاياشوف بقى قلبى و جنونه “حنان ماضي”أغنية من أجمل أغانى حنان ماضي، وأنا أصلا بموت فيها، بس مينفعش أسمعها في أول اليوم علشان بتنيمني شويه…أخر الأغنية بتقول “يقول أنا مبسوط كده..متحاسبونيش مدام عشقت” و الجملة دى بأه معناها كبير أوي….عارفة…مش عارف ليهبتونس بيكىو كأنك من دمىعلي راحتى معاكى و كأنك أمي “عل الحجار”أجمل و أرق مشاعر و كلمات فى الدنيا و مو سيقى عمر خيرت فيها مش طبيعيه. فرشت رمل البحر و نامت و أتغطت بالشمسصارت مثل النار اعصابى أمتى الحلو تحسطيورك يا بحر تغازلها و تشرب من ايديهاأمواجك ترقص فرحانه و تبوس رجليهاو الرمل يموت من الغيرة يحضنها يغطيهاو أنا مثلك يا بحر و أكثر معجب جدا بيها “كاظم الساهر”لا تعليق…و النبي فى صورة فى الدنيا أجمل من كده…انا مش من هواة كاظم الساهر بس بحبله 3 أغانى “قولي أحبك” “هل عندك شك” و الأغنيه دي.فى شجرة جواجنينه عليها علامهأيوة موجودة و قلبي محفر فيهاسالمه يا سلامه رحنا و جينا باسلامة “داليدا”من مقررات عربية بابا و شريط داليدا كان صعب أوي انه يسيب العربية…و كمان بفتكر رحلات المدرسه…وردة فى جنينهو جنينه عطشانهزرعوها وحيدة ومن الوحدة دبلانهوعدوها الجنه وعدوها دنيا حلوهسابوها فى النار تسقيها من غير ميهوردة فى جنه و وردة فى نار ألوانها حلوه العين تحتارعلموها القسوة و الحب فى جدورهاعلموها … تتحداهم بعطورهاتغرب الشمس و هي تقلب الأرض في ساعهتزرع الأرض المنسيه..حب و شجاعه “عايدة الأيوبي”مش عارفه ايه سر حبى للأغنية دى بس بحبها…و بحب عايدة الأيوبى جدا.لسه فى أغانى تانيه كتير بس كفاية كده دلوقتى :)))
Published in: Uncategorized on August 9, 2005 at 10:01 am  Comments (10)  

The URI to TrackBack this entry is: https://nerro.wordpress.com/2005/08/09/%d9%83%d8%b1%d8%a7%d9%83%d9%8a%d8%a8-%d9%81%d9%89-%d8%af%d9%85%d8%a7%d8%ba%d9%89/trackback/

RSS feed for comments on this post.

10 CommentsLeave a comment

  1. These r some of my favourites bardo.. Some of them kont nasyahom bas u reminded me of’em..

    Thx..🙂

  2. You are most welcome…they are my favourite bunch…

  3. نادراً لما تلاقى حد بيعرف عايدة الأيوبى بس ميختلفش عليها إتنين. أنا كمان بحب صوت عايدة جداً بكل شجنه ونقاءه

  4. انا كمان بحب عايدة الأيوبى و انا اللى كنت فاكر نفسى لوحدى و كمان بحب اغنية عصفور اوى و ساعات بتخلينى عاوز أعيط🙂

    بس مش فاهم أغنية وردة هى تقصد أيه بيها ياريت حد يفهمنى

  5. دى كلمات اغنية عصفور هدية منى ليكم لانى بحبها اوى زى ماقلت :

    عصفور طل من الشباك و قاللى يانونو
    خبينى عندك خبينى داخلك يانونو

    قلتله انت من وين قاللى من حدود السما قلتله جاى من وين قاللى من بيت الجيران
    قلتله خايف من مين قاللى من القفص هربان قلتله ريشاتك وين قاللى فرفطها الزمان

    نزلت عاخده دمعة و جناحاته متكية
    و أتهدى بالأرض و قال بدى امشى و ما فيا
    ضميته عاقلبى و صار يتوجع على جروحاته
    قبل ما يكسر الحبس كسر صدره و جناحاته

    قلتله لا تخاف اتطلع شوف الشمس اللى راح تطلع
    أتطلع ع الغابة و شاف امواج الحرية بتلمع
    شاف جوانح عمبتزقزق من خلف ابواب العلية
    شاف الغابة عمبتعلم على جوانح الحرية

  6. انا بحب عايدة الايوبى جداً ونفسى احمل اغانيها كلها من على النت اى حد يعرف من اى موقع يبعتلى على
    amrmansoor@hotmail.com

  7. أغانى عايدة الايوبى موجودة كلها على الرابط ده وهيا عملت 3 البومات

    http://www.6rbtop.com/song.php?album_id=481&artist_id=415

  8. انا عاشق وجه القمر وانوب عنه فى تقبيلكم

  9. قد يكون تعليقاً متأخراً جداً، و في الأغلب لن يراه أحد، و لكني أكتبه لأني أردت

    الأغاني، بالنسبة لي فيه كلمات معينة لو سمعتها يومي يختلف تماما

    و إذا النور نذير طالع *** و إذا الفجر مطل كالحريق
    و إذا الدنيا كما نعرفها *** و إذا الأحباب كل في طريق

    هبوا املأوا كأس المنى قبل أن *** تملأ كأس العمر كف القدر

    إنت جيت مشتاق لحبي *** و لا لدموعي و أسايا

    سوف تلهو بنا الحياة و تسخر *** فتعال أحبك الآن أكثر

    صالحت بيك أيامي *** سامحت بيك الزمن

    أهرب من قلبي أروح على فين*** ليالينا الحلوة في كل مكان

    يالشوقي و إحتراقي في إنتظار الموعد

    آه من فرحة أحلامي و من خوف ظنوني

    و كفاية بقى تعذيب و شقا *** و دموع في فراق و دموع في لقا

    يا رب تفضل حلاوة سلام أول لقا في ايدينا

    و شقاء تلذ فيه الأماني *** و أمان تحقيقها تعذيب

    الله يرحمك يا ثومة يا صاحبة العصمة

    لكن و انا كلي حيرة
    مش باملك يا اميرة
    من احلامي الكتيرة
    غير ضحكي و غير بكايا

    واشغل لك عقد غالي يضوي بأحلى الصبايا

    أنا كنت عبدك في عز ضعفك و كنت يوم التجلي سيدك

    يا فارس يا راكب حصان الجسارة *** يا قادر تخلد و قادر تموت
    يا فاتح بيبان البلاد للعذارى *** و فارش فؤادك عتب للبيوت

  10. الله الله الله على الكلام الجميل وزواقكوا الجميل الراقى والكلام الى يهز القلب ياه فى ناس بتحب عايده الايوبى وحنان ماضى واحساسها راقى كده بجد انا سعيده وانا بقرأ كلامكوا كلكوا حلو اوى وام كلثوم كلامها بجد يفرح القلب ويخلى دموعك تنزل
    هبه


Leave a Reply

